Skip to main content
Blogi

Superkyky

Istahdin alas hitaan ja rauhallisen aamun päätteeksi, koska mieleeni oli hiipinyt ajatus. Tykkäsin ajatuksesta kovin ja päätin jakaa sen Twitterissä.

Ihmisen kyky oppia uusia- ja varsinkin soveltaa jo oppimiaan kykyjä, on super inspiroivaa! Mielestäni on hienoa, kuinka taidot, joita aiemmin on pidetty vain luonteenpiirteinä, joihin ei voi itse vaikuttaa, yksi toisensa jälkeen julistetaan taidoiksi! #Sisu #Resilienssi #Rauha

Aiheesta on tehty monia tutkimuksia ja olemme onnekkaita saadessamme lukea, mitä toiset, itseämme viisaammat ihmiset, voivat meille opettaa. En tiedä teistä, mutta asioiden oppiminen on ehdottomasti eräs lempi asioistani! Se saa minut arvostamaan omia kykyjäni, muuttamaan joskus vahvojakin uskomuksia, sekä tietysti mahdollistaa maailman katsomista laajemman perspektiivin läpi. Ja mitä enemmän uutta oppii itse, sitä paremmin osaa jakaa tärkeää infoa myös toisille. Eräs arvostamani ajattelija kertoo hänen oman oppimis-prosessinsa olevan toisinaan vielä kesken silloin, kun hän jo jakaa ajatuksia aiheesta. Oppia ikä kaikki. Ne aiheet, joista minä tiedän- ja olen tarpeeksi varma opettaakseni, ovat vielä varsin harvassa.

Mutta ehkä joskus! Siihen asti saan olla innokas oppilas.

Oppimisen onnistumiseen optimaalisesti tarvitaan muun muassa mielenkiintoa, motivaatiota ja muistia. Tosiasiassa lista on todella pitkä, mutta nuo kolme osuvat parhaiten omiin onnistuneisiin oppimiskokemuksiini.

Mielenkiinto on siinä mielessä haastava aihe, että aluksi voisi kuvitella, että sitä joko on tai ei ole.Viime vuosien suurin haaste minulle, on ollut perustella itselleni, miksi minun pitäisi löytää mielenkiinto kaikkeen, mitä teen? Aluksi en useinkaan löytänyt muita perusteluja kuin, että ”nyt olet aikuinen, ja aikuisena pitää tehdä myös asioita, jotka eivät kiinnosta” mutta olen oppinut ottamaan askeleen taakse, tarkastelemaan asiaa joka kulmasta ja kaivamaan vaikka väkisin sen kulman esiin, joka saa mielenkiintoni syttymään.

Motivaatio kulkee käsi kädessä mielenkiinnon kanssa ja ilman toista, ei toisellakaan tee yhtään mitään, ellei joku opeta sinua itsestäsi riippumatta. En osaa kuvitella motivoituvani johonkin, joka minua ei kiinnosta yhtään. Kun parivaljakon kääntää toisinpäin, minullakin on jopa hyvin henkilökohtaista kokemusta. On turhauttavaa olla tilanteessa, jossa tietää mitä ja miksi se pitäisi tehdä, mutta ei saa itseään tuumasta toimeen. Minä, sekä usein myös läheiseni hyökkäämme tässä tilanteessa päälleni laajan kysymys patteriston turvin. Olen niin yksinkertainen tapaus, että yleensä pystyn motivoimaan itseni lähes mihin tahansa, kääntämällä oman lempi kysymykseni ”Miksi?” päälaelleen ja kysymällä ”Miksi ei?”

”Miksi et ryhtyisi nyt toimeen?”

Jätin muistin viimeiseksi, sillä se on kolmikosta vaikein. Olen siinä myös henkilökohtaisesti epävarmin! Huomaan ajautuvani helposti puolustuskannalle, jopa itseäni vastaan. Erilaisia muisti tekniikoita on monia ja jos näistä kolmesta kyvystä piirtäisi tasakylkisen kolmion, valtaisi muisti kulman huipulla, mielenkiinnon ja motivaation tukiessa sitä oppimisen huippulla. Myös erilaiset fyysiset kyvyt ovat mielestäni osa muistia, mutta puhun nyt tiedon muistamisesta.

Vitsi odotan innoissani näihin pureutumista!😛

Koska on varsin tekopyhää sanoa yhtä ja ja itse toimia toisin, niin kävin tuossa lounas tauon aikana kirjakaupassa ja tiesin tasan tarkkaan, mitä etsin. Ostin mentalisti Pete Poskiparran tehokurssin muistamiseen nimeltään Muisti. Ostin myös ystäväni, futuristi Perttu Pölösen kirjan, nimeltään tulevaisuuden identiteetit. Seuraavaksi venyttelen lihaksiani auki, kuunnellen Adam Grantin mestariteosta nimeltään, Think Again, jossa on jo osoitettu, kuinka tärkeää monipuolinen ajattelu on.

Ehkä siistein neuvo, jonka olen kirjasta jo löytänyt, on oppilaan roolin omaksumisen tärkeys. Tiedän, että luulen tietäväni liian paljon, ihan liian monesta asiasta, mutta onneksi uskallan myös kysyä. Olen ikuinen oppilas!